آموزش گلدوزی به کودکان

آموزش گلدوزی به کودکان

آموزش گلدوزی به کودکان بسیار ساده و در عین حال یک سرگرمی است که میتواند آن ها را سرگرم کرده و در آینده به عنوان مهارتی جدید و کارامد برایشان کاربرد داشته باشید. نکات زیر به شما در آموزش گلدوزی به یک کودک ۴ تا ۱۰ ساله که بهترین بازه سنی برای یادگیری گلدوزی است کمک خواهد کرد.

از مفاهیم اولیه شروع کنید!

توپر دوزی (ساتن دوزی)، کوک ساده، ساقه دوزی، شماره دوزی و گره فرانسوی از ابتدایی ترین دوخت‌ها هستند و در طیف گسترده‌ای از پروژه‌های گلدوزی و خیاطی استفاده می‌شوند. آموزش این اصول ساده به کودکان ابتدا به آنها پایه و پیش زمینه خوبی از گلدوزی می‌دهد.

از آن‌ها بخواهید ابتدا کوک‌ها را روی تکه‌‌ای پارچه نقاشی کنند، این به آنها کمک می‌کند که قبل از ورود به یک پروژه واقعی پیش زمینه خوبی از گلدوزی، دوخت و کوک‌ها داشته باشند.

از تعداد محدودی از رنگ‌ها استفاده کنید

هنگام کار با کودکان فقط از یک مشت نخ گلدوزی رنگی استفاده کنید و اجازه دهید آنها رنگ مورد علاقه‌یشان را انتخاب کنند. استفاده از تنها یک تا پنج رنگ باعث می‌شود که بچه‌ها زیاد حساس نشوند.

درس ها را کوتاه نگه دارید

دامنه توجه کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است. دروس را کوتاه نگه دارید و به آنها اجازه دهید زمانی از روز را که برایشان مناسب‌تر است انتخاب کنند. سعی کنید زمانی به بچه‌ها درس بدهید که انرژی و اشتیاق بیشتری دارند. آموزش بلافاصله بعد از مدرسه یا بعد از غذا زمان مناسبی نیست زیرا ممکن است خسته شوند و یا به اصطلاح از گلدوزی زده بشوند.

همچنین اگر پس از چند دقیقه کودک علاقه خود را به درس گلدوزی از دست داد، ناامید نشوید. مجبورش نکنید (فقط لبخند بزنید و بار دیگر دوباره امتحان کنید).

آموزشی سرگرم کننده ترتیب بدهید

انتخاب رنگ‌های شاد و روشن، الگوهای آسان و گذراندن وقت با هم چیزی است که گلدوزی را برای بچه‌ها سرگرم کننده‌تر می‌کند. همچنین، ساختن چیزی که بعداً می‌توانند از آن استفاده کنند و از آن لذت ببرند، علاقه آنها به گلدوزی را تا مدت ها پس از اتمام پروژه افزایش می‌دهد.

به یاد داشته باشید که فرآیند مهمتر از محصول نهایی است. در نظر گرفتن این موضوع نحوه برخورد شما با بچه را تغییر می‌دهد، که به احتمال زیاد آن را به یک تجربه سرگرم کننده برای کودک تبدیل می‌کند.

شاید آموزش گلدوزی به کودکان برای خود شما هم خسته کننده باشد. برای همین است که شما نیز باید خود را درگیر کودک و گلدوزی کرده و با او همراه شوید، وجود یک بزرگتر هم برای کودک مفید است و هم خود شما را سرگرم می‌کند.

مواد و لوازم مناسب را انتخاب کنید

استفاده از نخ‌های درشت‌تر و سوزن‌های بلند و ضخیم برای دست‌های کوچک کودکان آسان‌تر است. سعی کنید پارچه گلدوزی را هر چه نرم‌تر نگه دارید، پارچه‌های پنبه‌ای با وزن متوسط ​​برای افراد مبتدی بهترین هستند.

یکی از دوستانشان را به همکاری دعوت کنید!

کودکان دوست دارند کارها را با دوستان خود انجام دهند و مطمئن باشید یادگیری به صورت گروهی همیشه سرگرم کننده‌تر خواهد بود. از هر درس یک مهمانی درست کنید. شما حتی می‌توانید یکی دیگر از دوستان خیاط خود را دعوت کنید تا بتوانید همه با هم بدوزید، کار کنید و صد البته لذت ببرید.

الهام بخش آموزش دهید

شما حتی می‌توانید با رفتن به فروشگ‌های پوشاک یا اثاثیه منزل از گلدوزی استفاده کنید. بلوزها، دامن‌ها، ملحفه‌ها و حوله‌ها. حتی وسایل دکوری خانه مانند قاب عکس ها و توری‌ها می‌توانند با استفاده از دوخت‌هایی که ممکن است کودک قبلاً یاد گرفته باشد، تجربه متفاوتی از گلدوزی به همراه داشته باشد.

اصول گلدوزی را به آنها بیاموزید!

قیچی، سوزن و سایر ابزارهای گلدوزی تیز هستند و باید با احتیاط با آنها رفتار کرد. این موارد می توانند خطرناک باشند! به کودک بیاموزید که چگونه آنها را به بهترین نحو استفاده کند، آنها را با خیال راحت در اختیار دیگران قرار دهد، چه چیزی را نباید قطع کند، و چگونه از آنها نگهداری کند تا تیز باقی بمانند.

اصولی مانند شستن دست ها قبل از کار روی پروژ‌های گلدوزی و نخوردن غذا در حین دوخت به تمیز نگه داشتن پروژه و مواد کمک می‌کند. اجتناب از اشتباهات رایج گلدوزی منجر به عادات خوب دوخت می‌شود که تا آخر عمر باقی می‌ماند.

با این حال، به یاد داشته باشید که زمان خواهد برد تا این چیزها را یاد بگیرند، و مهمتر از آن این است که احساس کنند این کاری است که می‌توانند انجام دهند، بدون اینکه تحت فشار قرار بگیرند.

یک پاداش خوب ترتیب بدهید!

دوخت‌های کودک را با افتخار به نمایش بگذارید، یا پس از اتمام پروژه، با چیز خاصی از او پذیرایی کنید. یک کیت گلدوزی جدید می‌تواند یک انگیزه فوق العاده برای ادامه کار باشد، البته که کلمات تشویق کننده و ستایشگر شما نیز می‌تواند محرکی قوی باشد. به دیگران در مورد کارهای بزرگی که انجام دادند بگویید و به آنها افتخار کنید تا هر چه می‌توانند تلاش بیشتری برای دوباره تشویق شدن بکنند.

 

منبع :

How to Teach Kids Embroidery

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *