آموزش گلدوزی روی بافتنی

گلدوزی روی کلاه بافتنی

آیا تا به حال یک ژاکت داشته‌اید که رنگ و طرح آن خسته کننده شده باشد؟ یا شاید شما یک روسری ساده قلاب‌بافی کرده‌اید و دوست دارید کمی به آن پر و بال بدهید؟ در‌سته که می‌توان هنگام بافتن و قلاب بافی الگوهایی درست کرد، اما این تنها راه برای افزودن نقوش به بافتنی شما نیست.

گلدوزی راه حل دوم یا شایدم اول شماست. انجام این کار مانند هر نوع گلدوزی دستی دیگر است. فقط چند نکته وجود دارد که هنگام شروع کار باید به خاطر بسپارید.

در طول این آموزش تنها نیاز شما یک سوزن گلدوزی با سایز ۱ تا ۵، قیچی تیز کوچک، لایی محلول در آب (پد یا لایی آب شور)، یک مورد ریز بافته شده برای دوخت و نخ گلدوزی شش رشته یا کانوای گلدوزی برای گلدوزی خواهد بود.

برای خرید انواع لوازم و وسایل گلدوزی کلیک کنید

یک لباس بافتنی را برای گلدوزی انتخاب کنید. می‌تواند دست باف یا آماده باشد. اما چیزی را انتخاب کنید که بافت محکمی داشته باشد. گلدوزی روی بافتنی‌های درشت باف ممکن است دشوار باشد.

کلاه نشان داده شده در اینجا ریز بافت است و همچنین دارای آستری کشباف است. هنگام انتخاب نخ گلدوزی، نخی را با وزن و محتوای الیاف مشابه پارچه دوخت انتخاب کنید، به خصوص اگر نیاز به شست‌وشوی بافتنی در آینده دارید. الیاف واکنش متفاوتی به شستشو نشان می‌دهند که می تواند باعث انحراف پارچه شود.

برای بافتنی‌های پرپشت‌تر، سعی کنید از نخ برای دوخت خود استفاده کنید.

نخ گلدوزی

انتخاب و انتقال یک طرح

ابتدا با طرحی ساده شروع کنید. هنگامی که احساس راحتی بیشتری کردید، می‌توانید چیزی را با جزئیات بیشتر انتخاب کرده، یا خودتان بسازید. ما طرح “M” را در این آموزش برای شما مثال زده‌ایم تا بتوانید هر چه بیشتر از این آموزش بهره ببرید.

یکی از بزرگترین چالش‌ها در کار بر روی کشباف، انتقال الگو به پارچه است. راه‌های زیادی برای انتقال طرح‌ها به پارچه وجود دارد. روش‌های کاغذ ردیابی یا تثبیت‌کننده محلول در آب روی این پارچه‌ها بهتر عمل می‌کنند، زیرا آنها همچنین به پارچه پایداری می‌بخشند که به جلوگیری از اعوجاج  هنگام دوخت کمک می‌کند.

گلدوزی روی بافتنی

شروع گلدوزی

قرار دادن این نوع پارچه در کارگاه می‌تواند بافت بافتنی را کشیده و بدشکل کند، بنابراین در صورت امکان بدون کارگاه کار کنید.

تنها کاری که باید بکنید این است که مانند هر محصول دیگری شروع به دوختن کنید، اما از کشیدن بیش از حد کوک‌ها خودداری کنید. کوک‌های تنگ مانع از این می‌شوند که بافت شما انعطاف داشته باشد.

کلاه گلدوزی شده

اید‌ه‌های بیشتر برای بافت

یک طرح ساده را می‌توان در یک شب کامل گلدوزی کرد، به این معنی که تقریباً هر روز می‌توانید یک تکه لباس بافتنی جدید را گلدوزی کنید. حتی نیازی به یادگیری بافتنی یا قلاب‌بافی نیز نخواهید داشت! خیلی زود، به دنبال لباس‌های بافتنی بیشتری برای گلدوزی خود خواهید بود.

 

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *