روش‌های انتقال طرح به پارچه

طروق انتقال طرح به پارچه

برای انتقال طرح به پارچه در گلدوزی روش‌های مختلفی وجود دارد. اگر شما از روشی استفاده می‌کنید که به روش‌های دیگر ترجیح می‌دهید، بازم به ما اعتماد کنید. این مقاله را خوانده و با همه گزینه‌ها آشنا شوید. از آنجایی که انتخاب تکنیک مناسب اغلب به وزن یا رنگ پارچه مورد استفاده بستگی دارد و مطمئنا تکنیک بیشتر مساوی است با دست بازتر.

انتقال طرح به پارچه با استفاده از منبع نور

انتقال طرح به پارچه با استفاده از منبع نور

اگر به یک منبع نور عالی دسترسی دارید (نور خورشید یا یه لایت‌باکس) پس به راحتی می‌توانید طرح‌های خود را به پارچه منتقل کنید. ابتدا طرح پرینت شده روی کاغذ را روی شیشه‌ی پنجره یا میز نور بچسبانید. (میز نور را می‌توانید بصورت آماده از بازار‌های آنلاین مثل دیجیکالا و یا حتی به صورت حضوری تهیه کنید) در این حالت اگر پارچه را روی منبع نور قرار دهید، به راحتی می‌توانید طرح خود را از روی پارچه تماشا کنید. حال با مداد یا خودکار حرارتی طرح خود را روی پارچه کشیده و بعد از اتمام پارچه را برداشته و مشغول دوخت شوید. دقت داشته باشید حتما اطراف پارچه را روی بخش شیشه‌ای میز بچسبانید تا ثابت بماند و به راحتی تکان نخورد. اگه پارچه شما به اندازه کافی نازک باشد و همچنین نور کافی داشته باشید این روش خیلی راحت کمک می‌کند طرح‌ را به پارچه منتقل کنید.

برای دانلود طرح‌های گلدوزی کلیک کنید

۱- خودکار حرارتی

انتقال طرح به پارچه با استفاده از خودکار حرارتی

مدادها یا خودکارهای حرارتی نیز گزینه‌ای برای علامت گذاری طرح گلدوزی روی پارچه هستند که بیشترین کاربرد در هنر گلدوزی را دارند. خودکار‌های حرارتی در گلدوزی و خیاطی کاربرد زیادی دارند. برای انتقال طرح گلدوزی روی پارچه با استفاده از این خودکار‌ها به دو روش می‌شود عمل کرد. در روش اول طرح را بدون الگو و به صورت ذهنی یا با نگاه کردن به طرح اصلی روی پارچه پیاده می‌کنیم. این روش نیاز به منبع نور نداشته ولی نیاز به مهارت زیادی در طراحی دارد. در روش دوم که با اسفاده از یک منبع نور انجام می‌شود به این صورت است که ابتدا طرح را در سایز مورد نظر پرینت کرده و بیی پارچه و منبع نور قرار می‌دهیم. هم‌اکنون با خودکار حرارتی طرح را روی پارچه پیاده می‎کنیم این روش مرسوم‌ترین و آسان‌ترین روش انتقال طرح به پارچه است. یکی از مزایای این روش امکان پاک کردن تمام طرح بعد از اتمام کار است. به این صورت که با اتو کردن پارچه گلدوزی شده طرح های کشیده شده با خودکار حرارتی حذف می‌شوند و این به تمیزی پارچه کمک می‌کند.

این مداد و خودکارها در رنگ‌ها و ضخامت‌های مختلفی موجود هستند و می‌توانند انواع و اقسام پروژه‌های گلدزوی را پوشش دهند.

 

ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای انجام این کار این است که الگوی خود را چاپ کنید، سپس با استفاده از مداد یا خودکار حرارتی، طرح را در پشت کاغذ بکشید.

اگر از مداد استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که در حین ردیابی بسیار تیز است. خطوط الگوی انتقال یافته به پارچه باید تا حد امکان نازک باشد تا از زیر گلدوزی زیبای شما بیرون نیاید.

برای خرید خودکار‌های حرارتی کلیک کنید

۲- لایی آب شور

انتقال طرح به پارچه با استفاده از لایی آب شور

هنگامی که روی پارچه‌های تیره کار می‌کنید یا اگر طرح گلدوزی شما ظریف و پیچیده است، استفاده از لایی آب شور گزینه خوبی است. با استفاده از این روش، می‌توانید الگو را مستقیماً روی لایی آب شور چاپ کنید، سپس آن را روی پارچه گلدوزی خود بچسبانید و گلدوزی را از روی آن انجام دهید.

پس از دوخت پارچه، لایی بین دوخت و پارچه میماند برای برداشتن آن کافیست پارچه‌ را بشوییم بنابراین  گلدوزی را در آب گرم خیس کنید تا لایی حل شود.
از آنجایی که این روش نیاز به خیساندن دارد، باید مطمئن شوید که پارچه شما قابل شستشو است و نخ گلدوزی رنگ پس نمی‌دهد.

۳- کاغذ کاربن

انتقال طرح به پارچه با استفاده از کاغذ کاربن

همچنین می‌توان طرح‌ها را با استفاده از کاغذی مبتنی بر کربن یا مومی که اغلب به عنوان کاغذ کاربن خیاط‌ان شناخته می‌شود، به پارچه‌های ضخیم یا تیره منتقل کرد. این کاغذ سبک وزن از یک طرف با یک جوهر پودری رنگی پوشانده شده است که به طور خاص برای استفاده روی پارچه ساخته شده است.

از یک تکه کاغذ کاربنی رنگ روشن برای علامت گذاری طرح‌ها روی پارچه‌های تیره و از رنگ تیره‌تر روی پارچه‌های روشن‌تر استفاده کنید (از این روش روی چوب نیز استفاده می‌شود).

برای انتقال طرح به پارچه در گلدوزی با استفاده از کاغذ کاربن، می‌بایست پارچه را رو به بالا روی یک سطح سخت مانند پیشخوان آشپزخانه قرار دهید. کاغذ کاربن را روی الگو به سمت پارچه قرار دهید و الگو را نیز روی کاغذ بچسبانید. طرح را با استفاده از یک قلم یا خودکار کشیده و به پارچه منتقل کنید. دقت کنید که به اندازه کاقی قلم را فشار دهید تا طرح را از طریق لایه‌های کاغذ به پارچه منتقل کنید.

۴- کاغذ ردیابی یا کالک (Tracing Paper)

گلدوزی روی پارچه با استفاده از کاغذ کالک

در پارچه‌هایی که امکان شستن ندارند یا طراحی روی آنها به سختی انجام می‌شود (پارچه جین) می‌توان از این روش استفاده کرد، این روش روش کاغذ ردیابی یا Tracing paper است. برای تهیه این کاغذ عبارت کاغذ کالک را در فروشگاه‌های آنلاین جست‌وجو کنید.

برای استفاده از این تکنیک، الگوی خود را روی کاغذ ردیابی ترسیم یا پرینت کنید. کاغذ را روی پارچه خود بچسبانید و سپس کاغذ و پارچه را کوک بزنید. وقتی کارتان تمام شد، کاغذ ردیابی را با دقت پاره کنید. بخشی از کاغذ زیر دوخت می‌ماند که دیده نمی‌شود و اهمیتی ندارد.

۵- سوراخ کاری روی کاغذ

انتقال طرح به پارچه با استفاده از روش پانچینگ یا سوراخ زنی

در زمان‌های قدیم و قبل از کاغذ ترانسفر و جوهر، سوراخ کاری روشی رایج برای انتقال طرح به پارچه در گلدوزی بود.

با استفاده از این روش، الگوی کاغذی را در فواصل معین با سنجاق سوراخ کنید. سپس این الگو را روی پارچه ثابت و مستقر کنید و یک رنگدانه پودری با استفاده از یک پد پارچه‌ای نرم بر روی طرح بریزید تا سوراخ مثل فیلتر عمل کند. بعد از برداشتن کاغذ طرح تا حد خوبی روی پارچه دیده می‌شود. این روش فقط زمانی توصیه می‌شود که به روش‌های قبل دسترسی نداشته باشید. لوازم این کار هنوز هم در مغازه‌ها موجود هستند.

 

منبع:

Methods for Marking an Embroidery Pattern on Fabric

1 دیدگاه برای “روش‌های انتقال طرح به پارچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *