هر آنچه برای شروع گلدوزی با دست باید بدانید!

شروع گلدوزی با دست

شروع گلدوزی سخت نیست و برای یادگیری آن نیاز نیست خود را به سختی بیاندازید و قطعاً لازم نیست حجم هنگفتی از زمان و سرمایه خود را وقف این کار کنید. این در واقع یک سرگرمی آسان و ارزان است که گاهی منجر به درآمد نیز می‌شود!

وقتی که آستین‌ بالا زدید (یا شاید بهتر باشد بگوییم زمانی که سوزن خود را نخ کردید)، مطمئن باشید میتوانید بدون هیچ درنگی بر تمامی فنون گلدوزی استاد شوید. تنها کافیست تا اراده کنید!

برای شروع، فقط به یک الگوی اولیه برای مبتدیان و چند منبع خوب نیاز دارید.

قبل از یادگیری، می‌بایست با چند تا از لوازم اولیه گلدوزی آشنا شوید:

  • پارچه: طبیعی است که به پارچه نیاز داشته باشید. شما دارید گلدوزی می‌کنید و بدون پارچه تقریبا فلج هستید. برای اولین پروژه‌تان، بهتر است پارچه‌های نخی یا پارچه‌ای با رنگ روشن مانند کتان را انتخاب کنید.
  • نخ گلدوزی: نخ ابزار شما برای خلق آثارتان است. می‌توانید چند رنگ نخ انتخاب کنید یا تنها با یک رنگ طرح خود را به وجود بیاورید. از نخ‌هایی که برای پروژه‌های صنایع دستی درست شده‌اند خودداری کنید، زیرا کار با آن‌ها خسته کننده خواهد بود.
  • کارگاه گلدوزی: سبک‌های زیادی از کارگاه‌های گلدوزی موجود است، اما تنها چیزی که برای شروع نیاز دارید یک کارگاه چوبی یا پلاستیکی است. یک کارگاه ۱۵ سانتی برای انواع پروژه‌ها به خوبی به کار شما را راه می‌اندازد.
  • سوزن‌ها: مانند کارگاه‌ها، انواع سوزن‌های گلدوزی نیز وجود دارد. هر سوزن تیزی با چشمی برای رد کردن نخ یک سوزن گلدوزی است. با این حال، بهترین و ساده‌ترین گزینه انتخاب بسته‌ای از سوزن‌های تیز با اندازه های مختلف است که برای گلدوزی طراحی شده‌اند.
  • خودکار حرارتی: بسته به پروژه شما، چند راه برای انتقال الگو به پارچه شما وجود دارد، اما ردیابی ساده‌ترین راه است. ردیابی رد طرح از روی پارچه با یک مداد معمولی نیز امکان پذیر است، اما برای اطمینان از اینکه هیچ ردی از طرح بر روی پارچه نماند، از یک خودکار حرارتی استفاده کنید.
  • قیچی: قیچی‌ها کاربرد‌های بسیاری در گلدوزی دارند. شما حتی می‌توانید از قیچی‌های خانه خود برای گلدوزی استفاده کنید. فقط مطمئن باشید که نخ را تمیز می‌برند تا انتهای آن ساییده نشود.

برای خرید لوازم مورد نیاز گلدوزی کلیک کنید

روش‌های دوخت‌ (کوک):

  • دوخت مستقیم: این دوخت ساده آنقدر ابتدایی است که احتمالاً همین الان هم می‌توانید آن را بدون هیچ راهنمایی انجام دهید. بدیهی است که ایجاد خطوط مستقیم از پشت و روی پارچه لازمه‌ی هر شغلی است که با پارچه سر و کار دارد
  • کوک ساده (back stitch): کوک ساده تقریبا برای دوخت هر طرحی ضروری است، همچنین این کوک بسیار سریع و آسان است.
  • شروع و پایان دوخت: اگر می‌خواهید بدانید که چگونه شروع به گلدوزی کرده و چگونه آن را به اتمام برسانید، چند تکنیک ویژه وجود دارد که باید دنبال کنید. اما ساده‌ترین راه شروع و پایان دوخت تنها یک گره است.

نکات پایانی

پس از اتمام دوخت، گلدوزی شما ممکن است نیاز به خیساندن داشته باشد تا نشانه‌های دوخت اولیه شما از بین بروند. این به رفع چین و چروک نیز کمک می‌کند. می‌توانید وقتی دوخت خود را از آب خارج کردید، آب اضافی را با حوله به آرامی فشار دهید. سپس گلدوزی را روی یک حوله تا شده قرار دهید و از پشت اتو کنید.

شروع به دوختن کنید!

اکنون برای دوخت آماده هستید! فقط با کمی تمرین، احساس اعتماد به نفس می‌کنید و آماده حرکت از الگوهای ساده به پروژه‌های پیچیده‌تر خواهید بود. پس از تسلط بر چندین نوع کوک، می توانید چند مورد دیگر مانند گره فرانسوی و دوخت زنجیره‌ای جدا را نیز یاد بگیرید و از دوختن لذت ببرید.

 

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *