آموزش نحوه گلدوزی روی کاغذ

طرح گلدوزی شده روی کاغذ

گلدوزی روی کاغذ

گلدوزی روی کاغذ یک تکنیک آسان برای یادگیری است که می‌توانید از آن برای ساخت کارت هدیه، نشانک‌ها، بر چسب، کیسه‌ و…… استفاده کنید. بهتر است با کاغذ یا مقوای سنگین کار کنید، البته هیچ مانعی برای کار با دیگر سطوح وجود ندارد. تقریباً هر طرح یا الگوی گلدوزی دستی را می‌توان با استفاده از دوخت‌های ساده گلدوزی روی کاغذ دوخت. این آموزش با استفاده از مجموعه‌ طرحی که در بالا برای شما به نمایش گذاشته شده ساخته شده است. چهار نقوش مختلف در این طرح وجود دارد که برای اولین پروژه گلدوزی روی کاغذ شما بسیار مناسب هستند.

آموزش نحوه گلدوزی روی کاغذ

ابتدا مشخص کنید که می‌خواهید از کدام طرف کارت برای دوخت طرح استفاده کنید، سپس آن را برگردانده و با یک مداد طراحی طرح را در قسمت پشت کاغذ بکشید. همه کاغذها به اندازه کافی نازک نیستند که بتوان طرح را از پشت آن ردیابی کرد. برای همین ممکن است مجبور شوید از کاغذ ترانسفر یا روش دیگری استفاده کنید.

وسایل گلدوزی روی کاغذ

آماده‌سازی کار برای گلدوزی

کارت را در حول طرح ترسیم شده برش دهید. سمت درست کاغذ را روی تشک برش، چوب پنبه یا سطوح دیگر نگه دارید. با استفاده از سوزن یا سوزن گلدوزی، سوراخ‌های دوخت را در امتداد تمام خطوط طرح سوراخ کنید، نوک سوزن را از طریق کاغذ به سطح زیرش فشار دهید.

مطمئن شوید که کاغذ را در تمام خطوط متقاطع که جهت دوخت تغییر می‌کند سوراخ کنید، و در فواصل زمانی معین، بخیه‌ها را از نظر اندازه ثابت نگه دارید. خطوط دوخت به جلوگیری از چروک شدن تصادفی کاغذ در حین گلدوزی طرح‌ها کمک می‌کند. مراقب باشید که سوراخ‌ها را خیلی به هم نزدیک نکنید تا هنگام کوک زدن کاغذ پاره نشود و طرح شما را مخدوش نکند.

گلدوزی

بعد سوراخ کردن، کاغذ را برگردانید و طرح را بدوزید. دوخت‌های اصلی هنگام گلدوزی روی کاغذ بهترین کارایی را دارند. البته مشکلی در استفاده از دوخت‌های پشتی، زنجیره‌ای و گره فرانسوی وجود ندراد. پس از انجام گلدوزی، خطوط مشخص شده را با دقت از سمت اشتباه قطعه پاک کنید. نقوش کاغذ دوزی شما اکنون آماده استفاده است.

ایده‌های بیشتر برای کار روی کاغذ

کار با یک الگو برای شروع عالی است، اما وقتی با روند دوخت روی کاغذ آشنا شدید، کارهای بیشتری می‌توانید انجام دهید. گلدوزی انواع کاغذهای دیگر را نیز آزمایش کنید، شما حتی می‌توانید به عنوان یک هدیه شیرین، گلدوزی را به عکس اضافه کرده و کادو کنید!

 

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *