گلدوزی دستی یا گلدوزی با چرخ؟ تفاوت‌ها در چیست؟

گلدوزی دستی یا گلدوزی با چرخ

شما می‌توانید گلدوزی را با دست انجام داده یا آن را به یک چرخ بسپارید، اما اصلا تفاوت این دو روش چیست؟ اگر می‌خواهید گزینه مناسب خود را پیدا کنید، تا آخرین این مطلب با ما همراه باشید تا برای انتخاب خود دلیلی قاطعانه داشته باشید!

هر دو نوع گلدوزی شامل تزیین پارچه و سطوح دیگر با نخ است که از طرح‌های ساده‌ای مثل حروف یا تک‌نگاره شروع می‌شوند و به طرح‌های پیچیده‌‌تری مانند دیوارکوب یا لباس‌های کاملاً گلدوزی شده نیز می‌رسند. هر دو از کوک‌ها، سوزن‌ها و نخ‌ها استفاده می‌کنند، اما روند و نتیجه کار کاملاً متفاوت است، حتی اگر شبیه به نظر برسد.

گلدوزی با دست

یکی از مشخصه‌های گلدوزی دست، روند بسیار آهسته و کند آن است؛ چرا که شما کوک به کوک کار می‌کنید. برای بعضی این به عنوان یک جنبه منفی در نظر گرفته می‌شود، اما برای بعضی دیگر آرامش بخش است.

گلدوزی با دست

به دلیل زمان زیادی که این روش صرف می‌کند، قطعات دوخته شده با دست اغلب دارای ارزش یا کیفیت بالاتری نسبت به نمونه‌های دوخته شده با چرخ هستند. در حین گلدوزی، می‌توانید رنگ‌ها و دوخت‌های مختلف را انتخاب کنید و در طول مسیر به محصول خود شکل بدهید، بنابراین حتی در حین کار نیز می‌توانید تنوع به خرج داده و منعطف باشید.

شروع گلدوزی

شروع کار گلدوزی در ابتدا ممکن است کمی سخت به نظر برسد، اما در واقع امتحان کردن آن بسیار آسان و کم هزینه است. شما در ابتدا فقط باید چند اصل ساده را یاد بگیرید. حتی بچه‌ها هم می‌توانند این کار را انجام دهند. اگر همه چیز خوب پیش برود در مدت زمان کمی در این کار استاد شده و شروع به دوخت ایده‌های خود می‌کنید.

انواع نخ

انواع زیادی از نخ‌ها وجود دارد که می‌توانید از آنها برای گلدوزی دستی استفاده کنید، از جمله ابریشم، پشم و پنبه که رایج‌ترین آنها هستند. برخی از نخ‌ها به صورت رشته‌هایی هستند که می‌توانید برای تغییر ضخامت دوخت آن‌ها را از یکدیگر جدا کنید (مانند نخ دمسه و نخ پنگوئن). البته می‌توانید از نخ‌هایی با ضخامت‌های مختلف نیز به همین قصد استفاده کنید.

روش‌های دوخت‌ (کوک)

گلدوزی با دست دارای دوخت‌ها و طرح‌های مختلفی است که می‌توانید از آنها استفاده کنید. هر کدام از این دوخت‌ها ظاهری منحصر به فرد به کار شما می‌بخشد. برای مثال، راه‌های زیادی برای دوخت یک خط، پر کردن یک ناحیه، ایجاد گل و موارد دیگر وجود دارد. این یک کار بسیار خلاقانه است.

طرح‌ها (الگو‍‌ی دوخت)

طرح‌های گلدوزی دستی فرمت‌های بسیاری را شامل می‌شوند. برخی در کتاب‌ها چاپ می‌شوند و برخی دیگر به صورت فایل‌های دیجیتالی، بسته به علاقه‌ی خودتان می‌توانید با روش‌های مختلفی از هر یک از آنها استفاده کنید. طرح‌های گلدوزی معمولا رایگان و در بدترین حالت نیز بسیار کم هزینه هستند؛ بنابراین دست شما در انتخاب کاملا باز است و هیچ محدودیتی برای دوخت باقی نمی‌ماند.

گلدوزی با چرخ

گلدوزی با چرخ

گلدوزی با ماشین فرآیند بسیار سریع‌تری نسبت به گلدوزی دستی است. با استفاده از چرخ‌های گلدوزی جدید و مدرن، شما فقط باید دستگاه را تنظیم و طرح دوخت خود را وارد می‌کنید تا دستگاه کار را برای شما انجام دهد. این برای تولید انبوه و یا ایجاد متعدد دوخت‌های یکسان بسیار عالی و کاربردی است (همینطور اگر از کار سخت فراری هستید!). البته در نظر داشته باشید که محصولات گلدوزی شده با چرخ تجاری‌تر و کمتر دست ساز به نظر می‌رسند و از آنجایی که در دستگاهای مدرن و امروزی شما طرح دوخت را اول وارد کرده و بقیه کار را به دستگاه می‌سپارید، نمی‌توانید در میانه‌ی کار منصرف شده و شروع به گلدوزی طرح دیگری کنید.

شروع کار با چرخ

علاوه بر گلدوزی با دستگاهای مدرن، می‌توانید از یک چرخ خیاطی استاندارد نیز استفاده کنید (البته باید پایه گیرنده سوزن را پایین بیاورید تا بتوانید آزادانه بر روی دوخت خود حرکت کنید). این تکنیک بیشتر شبیه به گلدوزی با دست روی چرخ خیاطی است و گاهی اوقات نیز مردم از آن با نام “نقاشی با چرخ خیاطی” یاد می‌کنند.

گلدوزی با چرخ

عموما می‌توان چرخ خیاطی و به خصوص چرخ خیاطی گلدوزی را یک سرمایه گذاری مالی دید. یادگیری نحوه گلدوزی با چرخ مستلزم آشنایی با نحوه عملکرد دستگاه و کار با مواد مختلف است، اما نیازی به یادگیری تکنیک های دوخت ندارد.

انواع نخ

برخلاف نخ‌های گلدوزی که می‌توانید آن‌ها را از هم جدا کنید، نخ‌های گلدوزی ماشینی روی قرقره قرار می‌گیرند و شما از آن‌ها همانطور که هستند استفاده می‌کنید. به جای کار کردن با تعداد رشته‌های مختلف، نخ در وزن‌های متعددی قرار می‌گیرد تا بتوانید به ظاهر دلخواه خود برسید. همچنین می‌توانید از پلی استر، پنبه، ابریشم مصنوعی یا ابریشم برای گلدوزی خود استفاده کنید.

روش‌های دوخت با چرخ

چرخ‌های گلدوزی می‌توانند سبک‌های مختلفی از دوخت را ایجاد کنند و همزمان با دوخت‌های گلدوزی دستی مطابقت داشته باشند. دوخت ساتن، دوخت کوتاه و بلند، کوک ساده و دوخت زنجیره‌ای رایج‌ترین آنها هستند.

طرح‌ها

طرح‌های گلدوزی با چرخ به صورت فایل‌های دیجیتالی هستند که در دستگاه بارگذاری می‌شوند. برای هر برند فرمت‌های فایل متفاوتی وجود دارد، بنابراین استفاده صحیح از آنها مهم است.

این فایل‌ها معمولاً به شما می‌گویند که چند کوک در طرح وجود دارد، و به شما راهی می‌دهند تا بر اساس سرعت دستگاه خود، مدت زمان دوخت را تخمین بزنید. بسته به اندازه و پیچیدگی طرح، قیمت این فایل‌ها می‌تواند متغیر باشد(البته اکثرا رایگان هستند).

کدام یک بهتر است؟

هیچ یک از روش‌های گلدوزی بهتر از دیگری نیست، بنابراین روشی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید، حتی می‌توانید هر دو روش را یاد بگیرید و کارهایتان را هم با دست و هم با چرخ خیاطی بدوزید.

 

منبع :

?Hand vs. Machine Embroidery: What’s The Difference

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *