آموزش دوخت گل رز عنکبوتی (Woven Wheel Stitch)

دو عدد گل رز عنکبوتی دوخته شده

نمای کلی دوخت

زمان مورد نیاز: ۱ ساعت

سطح مهارت: مبتدی

دوخت گل رز عنکبوتی دوختی بسیار آسان برای یادگیری که گاهی به آن کوک گل رز نیز می‌گویند و همانطور که از نامش پیداست چرخ یا دایره رز مانندی از نخ بافته شده تشکیل می‌دهد. اگرچه از نظر فنی از چندین کوک تشکیل شده است، اما به عنوان یک دوخت کامل شناخته می‌شود. با یادیگیری این دوخت زیبا شما می‌توانید آن را به گلدوزی‌های خود اضافه کرده و آثاری زیباتر خلق کنید.

بهتر است قبل از شروع کار با استفاده از سوزن‌هایی از نوع و اندازه متناسب با پارچه، روی مربع کوچکی از پنبه یا پارچه دیگری که انتخاب می کنید، تمرین کنید.

لوازم برای شروع کار

لوازم و ابزار:

 

  • یک کارگاه گلدوزی به اندازه پارچه تمرین
  • سوزن گلدوزی
  • قیچی کوچک تیز
  • خودکار حرارتی
  • خطکش
مواد اولیه:

 

  • نخ گلدوزی
  • یک تکه پارچه کوچک مربع شکل

نحوه کار

دوخت رز عنکبوتی از دو قسمت پره‌ها و بافت دور آنها تشکیل می‌شود. پره‌ها با کوک‌های ساده ایجاد می‌شوند و اینکه بتوانیم پره‌ها را ایجاد کنیم باید تعداد کوک‌های ساده فرد باشد (۵ و ۷ تعداد مناسبی برای دوخت پره هستند). بافت به صورت مارپیچی از مرکز به بیرون ادامه می‌یابد، سوزن و نخ یکبار از رو و یکبار از زیر و مجدد یکبار از رو و یکبار از زیر و به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند.

هنگام دوخت از یک سوزن گلدوزی صاف استفاده کنید تا از جدا شدن تصادفی نخ‌های دیگر جلوگیری کنید.

۱- آماده سازی کار

مانند شکل زیر پارچه خود را با چند خط تمرینی علامت بزنید. از خط کش و خودکار حرارتی یا مداد استفاده کنید.

پارچه را در کارگاه قرار دهید. یک نخ گلدوزی به طول ۳۰ تا ۳۵ سانت ببرید و آن را از سوزن گلدوزی بگذرانید. انتهای دیگر را گره بزنید.

۲- دوخت رز عنکبوتی

الف: برای شروع، سوزن را از روی پارچه بالا و پایین بیاورید تا پنج کوک مستقیم مانند تصویر ایجاد کنید و یک ستاره تشکیل دهید. سعی کنید هر دوخت را با فواصل مساوی و طول یکسان بسازید.

ب: سوزن را از پشت و نزدیک به مرکز بالا بیاورید. سوزن را از رو و زیر هر کدام از کوک‌های قبلی عبور دهید و همین کار را آنقدر ادامه دهید تا گل رز شکل بگیرد. آنقدر به بافتن دور پره‌ها ادامه دهید تا دایره پر شود و دیگر نتوانید هیچ یک از پره‌ها را مشاهده کنید. مراقب باشید هیچ یک از نخ‌ها را با سوزن خود نگیرید.

ج: سوزن را از زیر لبه بافت در یکی از پره‌ها پایین بیاورید.
اگر در حین بافتن نخ تمام شد، سوزن را به پشت بیاورید، آن را محکم کنید و از جایی که تمام کردید، نخ جدیدی را به سوزن وصل کرده و مانند قبل به بافتن ادامه دهید.

?نکته : هنگام کار بر روی پره‌های دوخت، مراقب باشید نوک سوزن از لای نخ‌های پره‌ها عبور نکند این به جلوگیری از گرفتن نخ و کشیده شدن پره‌ها کمک می‌کند.

آموزش دوخت گل رز عنکبوتی

مثال‌ها و ایده‌های بیشتر برای استفاده

روش‌های زیادی برای بافت این دوخت وجود دارد. می توانید دور پره‌ها را محکم ببافید و گلی ضخیم و متراکم ایجاد کنید. یا می‌توانید فقط به اندازه‌ای سفت ببافید که نخ‌ها به هم برسند. بافت گشادتر باعث می‌شود گل بسیار مسطح تری ایجاد شود که تقریباً می‌تواند آنقدر صاف به نظر برسد که نمی‌توان آن را “رز عنکبوتی” در نظر گرفت.  گل تمام شده را از زیر با انگشت خود کمی فشار دهید تا ظاهر برجسته‌تری به خود بگیرد.

اگرچه ما تنها از یک رنگ برای گلدوزی رز عنکبوتیمان استفاده کردیم، استفاده از رنگ‌های مختلف در طول پروسه دوخت برای ایجاد گل‌های چند رنگ یا نقوش دیگر بسیار ضروری است. همچنین می‌توانید مرکز را باز بگذارید تا فضایی برای پر کردن آن با کوک‌های دیگر مانند گره فرانسوی داشته باشید. برای این کار پره‌ها را کوک بزنید تا وسط آنها به هم نخورند.

گل رز عنکبوتی با گره فرانسوی

از روبان دوزی نیز در دوخت گل رز عنکبوتی استفاده می‌شود. برای انجام این کار ابتدا پره‌ها را با نخ گلدوزی بدوزید و بعد بافت دور آن را با استفاده از روبان انجام دهید. درحین کار به نحوه چرخش روبان‌ها توجه داشته باشید تا در نهایت شکل مناسب و مورد نظرتان را به دست آورند.

گل رز عنکبوتی با روبان

 

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *