نحوه نخ کردن سوزن گلدوزی!

نمای کلی دوخت

سطح مهارت: مبتدی

یکی از خسته‌کننده‌ترین قسمت‌های گلدوزی این است که شما باید یک سوزن را با تمام آن رشته‌های نخ نازک نخ کنید! اما راه‌های مختلفی برای انجام آسان این کار وجود دارد و مطمئن باشید که در هیچ یک از آن‌ها نیازی به لیسیدن نخ نیست.

با یادگیری زمان و نحوه جدا کردن رشته‌های نخ گلدوزی بدون درهم ریختن شروع می‌کنیم، سپس دو روش را امتحان خواهیم کرد تا سوزن خود را مانند یک حرفه‌ای نخ کنیم.

قبل از اینکه این کار را امتحان کنید، مهم است که توجه داشته باشید که هر دو سوزن دوخت و گلدوزی سوراخ‌های بزرگ‌تری نسبت به سوزن‌هایی دارند که برای خیاطی یا لحاف طراحی شده‌اند. اندازه سوراخ هنگام اضافه کردن چند رشته نخ مهم است و باید اندازه سوزنی را انتخاب کنید که با ضخامت نخ مورد استفاده شما متناسب باشد.

همانطور که حدس میزدید ابتدا باید با سوزن گلدوزی خود و یک برش نخ تازه‌ای آماده کنید، تنها چیزی که باقی می‌ماند این است که آن سوزن را نخ کنید.

لوازم برای شروع کار

لوازم و ابزار:

  • سوزن گلدوزی
  • سوزن نخ کن (اختیاری)
مواد اولیه:

  • نخ گلدوزی یا قلاب‌دوزی
  • یک تکه کاغذ

نحوه کار

۰۱ – رشته‌ها را جدا کنید

اگرچه انواع مختلفی از نخ‌های گلدوزی وجود دارد، اما رایج‌ترین نوع آن نخ گلدوزی شش رشته‌ای است. این نوع نخ در واقع از شش رشته نخ تشکیل شده است تا بتوانید آن را تقسیم کنید. جدا کردن رشته‌ها به شما امکان می‌دهد با ضخامت‌های مختلف کوک بزنید.

استفاده از هر شش رشته در کنار هم باعث ایجاد خطوط درشت و بزرگ می‌شود و به شما امکان می‌دهد تا مستقیماً به دوخت بپردازید. فقط مطمئن شوید که از یک سوزن و پارچه به اندازه کافی بزرگ با بافت شلتر استفاده کنید (مانند پارچه کتان)، در غیر این صورت باید انتظار چروکی داشته باشید.

?نکته: فقط رشته‌های نخ شش رشته‌ای را که برای شکافتن طراحی شده‌اند تقسیم یا جدا کنید. نخ‌های پیچ خورده مانند نخ کاموا و نخ‌های دیگر را نباید از هم جدا کرد.

برای جدا کردن رشته‌های نخ شش رشته‌ای، تکه‌ای به اندازه طول ساعد خود (یا کمی بیشتر) ببرید.

به انتهای آن ضربه بزنید تا دیدن رشته‌های جداگانه آسا‌تر شود. سپس شروع به جدا کردن رشته‌ها به تعداد مورد نیاز کنید.
وقتی به پایان رسیدید، اجازه دهید رشته‌های نخ باز شوند تا آماده نخ کردن شوید.

جدا کردن رشته‌های نخ

سوزن نخ کردن بدون سوزن نخ کن

دیدن افرادی که نخ گلدوزی (یا هر نخی) را با زبان خود مرطوب می‌کنند معمول است، و اگرچه این کار شاید جواب بدهد، اما‌ایده‌آل نیست. مخصوصا وقتی سوزن دیگری را برایش نخ می‌کنید! همچنین تضمینی بر کار کردن این روش وجود ندارد، بنابراین ممکن است در نهایت با یک سوزن نخ نشده و یک نخ خیس مواجه شوید.

رد کردن نخ از سوزن

اولاً، همیشه کار شما با نخ تازه بریده شده و یک قیچی گلدوزی تیز شروع می‌شود. سوراخ سوزن را به نخ خود نزدیک کنید و در حالی که سر نخ گلدوزی خود را محکم نگه داشته‌اید، از داخل سوزن عبور دهید. سپس با کشیدن نخ از طریق سوزن کار خود را به پایان برسانید.

این فرآیند می‌تواند کمی طول بکشد، اما تا زمانی که سوراخ سوزن در جهت درست باشد، می‌توانید بدون تکیه بر بینایی قوی آن را انجام دهید. اگر هنوز برای نخ کردن سوزن به این روش مشکل دارید، می‌توانید انتهای آن را با کمی موم زنبور عسل یا نرم‌کننده نخ نیز بپوشانید.

سوزن نخ کردن بدون سوزن نخ کن

سوزن نخ کردن با سوزن نخ کن

اگر استفاده از ابزار را ترجیح می‌دهید، از سوزن نخ کن استفاده کنید. این ابزار‌ کوچک و مفید سوزن را برای شما نخ می‌کند. نسخه کلاسیک آن دارای یک دسته فلزی کوچک با یک حلقه سیم خمیده است، اما نسخه‌های دیگر به وسیله یک دسته قلاب کار می‌کنند.

برای شروع استفاده از سوزن نخ کن، حلقه یا قلاب را از سوراخ سوزن وارد کنید.

قرار دادن نخ روی سوزن نخ کن

انتهای نخ گلدوزی را از طریق حلقه یا قلاب روی سوزن نخ کن قرار دهید.

وارد کردن نخ به سوزن نخ کن

با استفاده از سوزن نخ کن، نخ گلدوزی را از سوراخ سوزن بکشید. اگر از نخ‌های گلدوزی ضخیم‌تر مانند نخ کاموا استفاده می‌کنید، به آرامی با آن رفتار کنید تا از حلقه جدا نشود.

نخ کردن سوزن با استفاده از سوزن نخ کن

نخ کردن سوزن با استفاده از کاغذ

این روش بیشتر برای نخ کردن سوزن‌های گلدوزی با سوراخی بزرگتر استفاده می‌شود. مخصوصا زمانی که نخ مورد استفاده ضخیم یا کاموایی باشد. این روش یکی از ساده‌ترین و معمول‌ترین روش‌های نخ کردن سوزن است که می‌توانید هنگام گلدوزی همیش از آن استفاده کنید.

نخ کردن سوزن گلدوزی با استفاده از کاغذ

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *