نحوه کار با کارگاه‌های گلدوزی

کارگاه گلدوزی

نمای کلی دوخت

زمان مورد نیاز: نیم ساعت

سطح مهارت: مبتدی

یکی دیگر از وسایل ضروری در کیت گلدوزی کارگاه گلدوزی است. این پارچه‌های گلدوزی را در حین کار محکم نگه می‌دارد و دوخت را بسیار قابل کنترل‌تر می‌کند. یادگیری نحوه استفاده از کارگاه آسان است و احتمالا هرکسی بدون نیاز به آموزش بتواند از آنها استفاده کند، اما مروری بر آموزش کارگاه گلدوزی خالی از لطف نیست.

راز کار با کارگاه گلدوزی این است که کشش مناسبی روی پارچه خود داشته باشید. در برخی شرایط، شما می‌خواهید پارچه خود را بکشید، در حالی که در برخی مواقع، بهتر است مقداری پارچه آزاد داشته باشید. در هر صورت، در هر گلدوزی گه انجام می‌دهید بهتر است کشش پارچه همواره ثابت باشد تا با کنترل کامل، بهترین دوخت خود را انجام دهید.

یکی دیگر از مواردی که هنگام کار با کارگاه گلدوزی باید مراقب آن باشید، اعوجاج است. گاهی اوقات سفت‌کردن پیچ کارگاه ممکن است به دوخت‌هایی که لای دو حلقه قرار می‌گیرند آسیب بزند. بنابراین شاید وقتی دوخت خود را از کارگاه بیرون می‌اورید ساختار آن به حالت عادی برگردد، اما همچنین ممکن است که چنین اتفاقی برای کوک‌های گلدوزی شما نیافتد و شکل گل‌ها و دوخت های شما بهم بریزد. هیچ کس از کوک‌های کج و کوله خوشش نمی‌آید، بنابراین بهتر است وقت بگذارید و مراقب باشید.

بسته به سلیقه شما و آنچه که می‌دوزدید، کارگاه‌ها انواع مختلفی دارند. اگر دوست دارید روی کارگاه چوبی کار کنید، از آنجا که پارچه شما از آن بیرون می‌رود، سعی کنید، یک یا هر دو حلقه را با یک کش پهن نوار پیچ کنید. این کار باعث می‌شود پارچه شما در جهات مختلف کشش یکسانی داشته باشد. اکثر کارگاه‌های گلدوزی ظاهر و نحوه کار مشابهی با یک دیگر دارند، و این آموزش به شما نشان می‌دهد که چگونه بهترین کشش را به دست‌آورید.

لوازم برای شروع کار

لوازم و ابزار:

مواد اولیه:

  • نخ گلدوزی
  • یک تکه مربعی پارچه برای گلدوزی به اندازه چند سانت بزرگتر از کارگاه گلدوزی

نحوه کار

۱ – آماده کردن کارگاه

هنگام آماده شدن برای قرار دادن پارچه در کارگاه، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که پیچ حلقه بیرونی را کاملا باز کنید در صورتی که بهتر است حلقه بیرونی کاملا شل نباشد تا هنگام قرار دادن روی حلقه داخلی کمی پارچه را بکشد.

به این صورت که پیچ را طوری تنظیم کنید که حلقه بیرونی به اندازه کافی محکم باشد تا بتواند قسمت داخلی را در جای خود نگه دارد و آنقدر هم شل باشد که بتوان راحت آن را بیرون آورد.
اگر با پارچه یا نمد ضخیم کار می‌کنید، ممکن است هنوز هم لازم باشد تا آن را کمی شل کنید.

۲ – جدا کردن حلقه‌های کارگاه

حلقه داخلی را بررسی کنید تا ببینید کدام طرف باید رو به بالا باشد. اگر از کارگاه گلدوزی گران قیمتی استفاده می‌کنید ممکن است روی لبه حلقه داخلی نوشته باشد کدام سمت می‌بایست رو به بالا قرار بگیرد.

حلقه گلدوزی خارجی و داخلی

۳ – محل قرار گرفتن پارچه

حلقه داخلی را روی یک سطح صاف قرار دهید. اگر سمت مشخصی وجود دارد که باید رو به بالا نگه دارید، مطمئن شوید که رو به بالا است. پارچه را روی حلقه قرار دهید. پارچه ممکن است در مرکز حلقه کمی پایین بیافتد، اما اشکالی ندارد. فقط سعی کنید تا ثابت بماند.

?نکته: اگر به جای کارگاه استاندارد از کارگاه کششی فنری استفاده می‌کنید، برعکس کار کنید. به جای اینکه حلقه داخلی را روی سطح خود قرار دهید، از حلقه بیرونی شروع کنید و پارچه را به صورت رو به پایین روی آن قرار دهید. حلقه داخلی را فشار دهید و آن را داخل حلقه بیرونی قرار دهید.

قرار دادن پارچه در کارگاه گلدوزی

۴ – بستن حلقه خارجی

ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که کارگاه بیرونی را روی پارچه و کارگاه داخلی قرار دهید، پیچ را ببندید تا محکم شود، سپس پارچه را بکشید تا محکم‌تر شود. ولی عجله نکنید، آهسته پیش رفته و تمام مراحل زیر را دنبال کنید تا در نهایت به پارچه خود آسیبی نرسانید.

اگر نمی‌توانید لبه‌های حلقه داخلی را کاملاً ببینید، کافیست جای آن‌ها را احساس کنید و حلقه بیرونی را روی حلقه داخلی قرار دهید.

  • با استفاده از هر دو دست آن را به طور لب به لب روی حلقه‌ محکم نگه دارید.
  • اگر حلقه خیلی سفت بود و نمی‌توان روی پارچه و حلقه داخلی نگه داشت، آن را بردارید، پیچ را کمی شل کنید و دوباره امتحان کنید.
  • اگر پارچه کمی شل بود، حلقه بیرونی را بردارید، پیچ را کمی بیشتر سفت کنید و دوباره امتحان کنید.

هم‌اکنون کشش پارچه از قبل باید نسبتاً سفت‌تر به نظر برسد.

با کشیدن یکنواخت از همه طرف، پارچه را در کارگاه صاف کنید.
مراحل بالا را تکرار کنید، پیچ و پارچه را کم کم از هر طرف تنظیم کنید تا به کشش مورد نظر برسید.

قرار دادن حلقه خارجی

۵ – فوت کوزه‌گری

اگر پارچه را در کارگاه کمی شل کنید ممکن است بتوانید بعضی کوک‌ها را کاملا از رو بدوزید به طور مثال کوک‌های ساقه‌دوزی و ساتن‌دوزی از ساده‌ترین روش‌هایی هستند که می‌توان کاملا از رو دوخت. این به سرعت دوخت شما کمک می‌کند.

کارگاه گلدوزی

۶ – جلوگیری از تغییر شکل پارچه

قرار دادن پارچه در کارگاه باعث ایجاد کشش در آن می‌شود در صورتی که نمی‌خواهید با آن کاری کنید بهتر است پارچه را از کارگاه جدا کرده تا تغییر شکل پیدا نکند. در زمان شروع کار مجدد طبق همین آموزش پارچه را در کارگاه قرار دهید.

 

منبع:

2 دیدگاه برای “نحوه کار با کارگاه‌های گلدوزی

  1. F.r گفته:

    سلام.. ببخشید شما برای کوسن ها از قاب های چوبی در اندازه های تقریبا ۴۵ استفاده نمیکنید؟
    اخه این کارگاه ها رو اگه روی پارچه ای ک بعضی قسمت هاش کوک شده بخواهیم راه ببریم… کوک ها فشار میخوره و باز میشه و حالتش خراب میشه

    • فاطمه گفته:

      سلام
      عزیزم مناسب‌ترین سایز کارگاه گلدوزی تقریبا قطر ۱۸ هست که استفاده ش تو دست راحت باشه. اگه قرار باشه برای کوسن از کارگاه سایز ۴۵ استفاده کنیم اونوقت برای این روتختی باید از چه کارگاهی استفاده بشه؟ ?

      در دوخت‌های مسطح (که ما عموما از اونها استفاده می‌کنیم) رفتنشون لای کارگاه مشکلی براشون بوجود نمی آره.

      قربانت، فاطمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *