بهترین تشک برای تخت دونفره و یک‌نفره؛ راهنمای خرید

تخت دو نفره با روتختی شال و روبالشی

بهترین تشک برای تخت دونفره و یک‌نفره؛ راهنمای خرید

بهترین تشک برای تخت شما احتمالا تنها جایی ست که دوست دارید راحتترین جای خانه‌ی شما باشد. جایی که فقط برای استراحت از آن استفاده می‌کنید. بنابراین خرید و شناخت یک تشک خوب و مناسب خیلی مهم است. بهترین تشک تخت بایست علاوه بر تضمین سلامت روان و جسم، حس شادابی و سرحال بودن به ما بدهد. در این مقاله سعی داریم با نحوه کار انواع تشک‌های موجود در بازار آشنا شویم سپس میتوانیم بهترین تشک برای تخت خوابمان را انتخاب کنیم. پس با راهنمای خرید بهترین تشک با ما همراه باشید!

انواع تشک:

تشک های فنری:

تشک هایی که در ساختار داخلی خود از فنربندی استفاده می کنند تشک های معمولا نرم و یا طبی نرم هستند که فنر آنها به دو مدل فنر متصل و فنر منفصل تقسیم می شود. به لحاظ راحتی که دارند یکی از پرطرفدارترین و بهترین تشک ها در دنیا می‌باشد. این تشک‎ها برای افراد سنگین وزن مناسب‎ترند؛ چون نحوه مکانیسم کار و بافت آن به شکلی است که وزن بدن را در کلیه سطوح تقسیم می‌کند.

۱- تشک های فنر متصل یا بونل: (Bonnell Spring)

این تشک ها شامل یک قطعه بلند فلز که به صورت سیم پیچ شده به کل تخت متصل است. این ویژگی باعث می شود که در هر نقطه از تخت احساس راحتی و نرمی  داشته باشید. همچین در این نوع تشک یک میله مرزی طراحی شده تا بتواند حالت تشک را به خوبی حفظ کند.

تشک تخت دو نفره با فنر منفصل
تشک تخت دو نفره با فنر منفصل

تشک فنر متصل  می تواند انتخاب معقول و معمولی برای شما باشد به این دلیل که علاوه ویژگی های گفته شده این تشک بسیار سبک و نرم است و برای افرادی پیشنهاد می شود که علاقمند به تشک های نرم و یا طبی نرم هستند. همانطور که در تصویر نیز مشاهده می کنید در این نوع تشک ها وقتی یک قسمت از تشک فرو برود اطراف آن هم فرو خواهد رفت چون فنرهای تشک یک تکه و به هم متصل هستند.

در حالت کلی این نوع تشک نسبت به بقیه مدل ها معمولی تر است و هزینه کمتری دارد پس اگر به دنبال تشکی اقتصادی هستید و حداقل بودجه را برای خرید تشک کنار گذاشته اید بهترین تشک برای شما همین مدال هست.

۲- تشک فنری منفصل یا پاکت اسپرینگ: (Pocket Spring)

تشک فنر منفصل اختراع شگفت انگیزی بود که شرکت های تولید کننده تشک سریعا خود را با این تکنولوژی وقف دادند تا از میدان رقابت باز نمانند تشک های فنر منفصل جدیدترین تکنولوژی فنر در ساختار تشک را دارند بطوری که هر کدام از این فنرها به صورت جداگانه کار می کند. این فنرها داخل پاکت در کنار هم قرا گرفته اند. فنر منفصل علاوه بر بالا بردن طول عمر مفید تشک باعث پر کردن انحنای ستون فقرات در هنگام استراحت می شود. 

 

تشک تخت دو نفره با فنر منفصل
تشک تخت دو نفره با فنر منفصل

تشک فنر منفصل حالت ارتجاعی یک قسمت از تشک را به بغل دستی شما انتقال نمی دهد یعنی اینکه اگر شما از طرفی به طرف دیگر غلت زدید، می تواند تعادل میان کل تشک را برای شما فراهم کند. در نتیجه اگر خیلی تکان خوردن بغل دستی‌تان بدخواب می شوید! این بهترین تشک برای تخت شماست! این تشک‎ها بسیار نرم و راحت بوده و جهت افزایش سلامتی و پیشگیری از درد در ناحیه کمر بسیار مناسب می‌باشند و بر اساس اندام و وزن هر فرد، فرم و قالب مخصوص می‌گیرد. 

اشکال زیر به خوبی تفاوت تشک های فنر متصل و فنر منفصل را نشان میدهد. 

موضوع مهم دیگری که هست تشک های پاکت اسپرینگ در مقایسه با بقیه مدل ها بیشتر می تواند تنفس بکشد. یعنی چی؟ وقتی که در تخت و خواب هستید در بسیاری از مواقع احساس می کنید که زیرتان داغ شده و این داغی اذیتتان می کند و نمی توانید بخوابید که در مدل فنر های منفصل این مشکل به حداقل رسیده است.

مزیت تشک های فنر منفصل:

در این تشک فنرها به صورت مجزا از هم در پاکت هایی عمودی قرار گرفته و به دلیل تراکم بالاتر دارای فنریت کمتر و حالت پذیری بیشتر می باشند. از مزیت تشک با فنر پاکتی یا منفصل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم انتقال حرکت از شخصی به شخص دیگر در تشک های دو نفره (مخصوص آدمهای بدخواب!) 
  • عمر بالاتر فنرها به دلیل عدم درگیری با یکدیگر
  • راحتی بیشتر به دلیل انعطاف پذیری بهتر تشک با انحنای بدن

تشک مموری فوم: (Memory Foam)

مموری فوم ها مواد انعطاف پذیری هستند که به وزن و دما واکنش نشان می دهند و از همه مهمتر خوابیدن روی تشک مموری فوم لذت و حس فوق‌العاده ای در شما ایجاد می کند. تشک هایی که دارای  مموری فوم هستند جز مدل های مدرن به حساب می آیند. ساختار این فوم به نوعی است که پس از فرو رفتن قسمتی از آن تا برگشتن به حالت اولیه کمی طول می کشد. به همین خاطر نام آن را مموری فوم یا فوم حافظه دار گذاشته اند. 

در تشک مموری فوم میزان فشار وارد شده به قسمت‌های مختلف بدن متفاوت است. که این ویژگی موجب خون‌رسانی بهتر به اندام‌ها، پشتیبانی کامل کمر و ستون مهره‌ها و جلوگیری از دردهای عضلانی می‌شود. توصیه دکتر ارتوپد به اشخاصی که از دیسک کمر رنج می برند و یا عمل جراحی انجام داده اند و یا حتی کسانی که می خواهند از این مشکلات پیشگیری کنند تشک های و بالش مموری فوم است.

تشک با فوم حافظه دار یا مموری فوم
تشک با فوم حافظه دار یا مموری فوم

فوم حافظه‌دار یا مموری فوم از جمله موادی است که اگرچه به‌تازگی در تشک‌های خوش‌خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بیش از نیم قرن است که در صنایع فضایی به کار می‌رود. مموری فوم ماده‌ای است که به تناسب فشار و حرارت دریافتی تغییر شکل می‌دهد؛ بنابراین با همین تعریف ساده می‌توان دریافت که تشک مموری فوم با توجه به وزن، شکل عضلات و حرارت بدن کاربران عملکرد کاملاً متفاوتی خواهد داشت.

 

افزون بر این، در تشک مموری فوم دو نفره انرژی ناشی از غلت زدن به فرد کناری منتقل نمی‌شود. با توجه به ویژگی‌های فوق تشک مموری فوم از خاصیت طبی بیشتری در مقایسه با مدل‌های فنری برخوردار است. هرچند قیمت این تشک‌ها نیز در مقایسه با نمونه‌های دیگر گران‌تر است. ولی بی شک می توان مموری فوم را بهترین نوع تشک در بازار تلقی کرد. شرکت‌های تولید کننده تشک مانند تشک داتیس، تشک خوشخواب، تشک دانلوپیلو، تشک ویستر و تشک رویا از جمله برندهای داخلی هستند که به تولید تشک‌های استاندارد مموری فوم با قیمت‌های مناسب می‌پردازند.

سایز تشک

تشک یک نفره

تشک‌های یک نفره دارای دو سایز متفاوت می‌باشد و همانطورکه گفته شد طول تمامی تشک‌ها ۲ متر است و عرض یکی از این تشک‌ها ۹۰ سانتی متر می‌باشد. در هتل‌ها و اغلب مراکز اقامتی اغلب از این سایز، به عنوان سایز استاندارد برای تشک یک نفره استفاده می شود. این سایز برای کودکان و افرادی که اندام متوسط دارند هم مناسب است.

سایز دیگری که برای تشک یک نفره در بازار موجود است، دارای عرض ۱۲۰ می‌باشد که  برای مادران دارای فرزند یا افراد درشت هیکل مناسب است.

تشک دو نفره

تشک‌های دو نفره شامل سه سایز متفاوت می‌باشد که طول همگی ۲ متر و عرض آن‌ها ۱۴۰، ۱۶۰ و ۱۸۰ سانتی‌متر است.

سایز ۱۴۰ این تشک‌ها، برای دو نفر انسان بالغ یا یک فرد چاق و درشت هیکل مناسب می‌باشد. نکته‌ای که در اینجا باید ذکر کنیم این است که از آنجا که در این تشک فضای زیادی به هر فرد اختصاص ندارد می‌توان گفت این تشک برای افرادی که در هنگام خواب زیاد تکان می‌خورند مناسب نیست.

تشک‌های دو نفره با عرض ۱۶۰، استانداردترین سایز تشک برای اغلب افراد است. این سایز برای دو نفر مناسب می‌باشد. البته اگر فوبیای افتادن از تختخواب دارید یا دوست دارید فضای بیشتری هنگام خواب داشته باشید بهرتر است سراغ عرض ۱۸۰ سانتی متری بروید! با این حال اندازه استانداردی که اغلب هتل‌ها از آن استفاده می‌کنند تشک‌های با عرض ۱۴۰ و ۱۶۰ است. در نهایت بزرگترین سایز تشک دو نفره، دارای عرض ۱۸۰ سانتی متر می‌باشد. این سایز، برای خواب دو فرد چاق و درشت هیکل مناسب است. 

نکات مهم در خرید و نگهداری تشک

برای حفظ سلامتی جسم و نگهداری مناسب از تشک خواب خود، به موارد زیر توجه کنید

  • از تشک‎های طبی با مشورت پزشک استفاده کنید.
  • از خرید تشک های متفرقه و بی نام نشان و بدون ضمانت خودداری کنید. به تعداد نمایندگی های یک برند در سطح شهر و کشور توجه شود.
  • برای حفظ مسائل بهداشتی، تشک‎هایی که دارای ضمانتنامه هستند را خریداری کنید.
  • هر ۶ ماه یکبار آن را ۱۸۰ درجه بچرخانید و سر و ته کنید. هر ۳ ماه یکبار هم از عرض و هم از طول به قسمت های مختلف آن ضربه آرام بزنید.
  • به افرادی که گرمایی هستند پیشنهاد می‎کنیم تشکی را خریداری کنند که از الیاف خنک ساخته شده باشد و هوا را به خوبی تهویه می‎کند.
  • به هیچ وجه تشک را خم نکنید.
  • تنها و بهترین راهکار برای تمیز نگه داشتن تشک، استفاده رویه برای آن است. در صورت امکان از محافظ تشک ضد آب استفاده کنید. هیچ وقت تشک را نشویید زیرا این کار نه تنها تشک را تمیز نمی‎کتد، بلکه باعث زرد شدن و بو گرفتن آن هم می شود.
  • قرار دادن وسایل داغ و خیس روی سطح تشک آن را خراب می کند. این کار را نکنید.
  • سعی کنید از شرکت‌های معتبر تولید کننده خرید کنید تا از گارانتی ارائه شده اطمینان کامل داشته باشید. با یکبار خوابیدن روی تشک یا دست زده به آن نمی‌توان کیفیت آن را فهمید. پس تحقیق کنید و بهترین تشک را برای تخت خود پیدا کنید!
  • همیشه بزرگترین تشکی را بخرید که در اتاقتان جا می گیرد. شاید به همین زودی سه نفر شدید! 🙂 برای یک بچه جا نگهدارید!

 

پیشنهاد دوزیبا

مجله مبلمان و دکوراسیون دوزیبا با ارائه این راهنمای خرید تشک به شما کمک می‌کند تا بهترین تشک را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. یکی از مسائل بسیار مهمی که در هنگام خرید تشک باید به آن توجه کنید میزان نرمی تشک است. برای یک خواب سالم و به دور از دردهای استخوانی، سعی کنید از تشک‌هایی استفاده کنید که تمام انحنای ستون فقرات شما را بپوشاند. از همین رو بهترین تشک برای شما و البته پرهزینه‌ترین انتخاب، تشک‌های مموری فوم دار است، اما به دلیل گران بودن این تشک اغلب افراد از خرید آن منصرف می‌شوند. بعد از تشک مموری فوم، تشک‌های فنری منفصل (پاکتی) بهترین انتخاب است.

در پایان اگر قصد خرید تشک برای تخت خود دارید یا اینکه تشک خریداری کرده اید؛ احتمالا به یک روتختی بی نظیر احتیاج دارید تا اتاق خوابتان را دلچسب کنید! به فروشگاه دوزیبا سر بزنید و تنوعی از محصولات مختلف مانند روتختی، روبالشی، کوسن و… را ببینید. مطمئنیم دوست خواهید داشت. 

1 دیدگاه برای “بهترین تشک برای تخت دونفره و یک‌نفره؛ راهنمای خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *